De laatste dagen in Costa Rica

25 augustus 2015 - Guadalupe, Costa Rica

Moe en met veel spierpijn ben ik vorige week woensdag weer gearriveerd op mijn logeeradres. Het rijk voor mij alleen, iedereen was in de namiddag nog op pad. In de avond bij gekletst met Myrtille en Lilliana. Na misschien een rustige start in de eerste week, was het toch wel heel bijzonder om Corcovado en Chirripo in dezelfde week te doen. De meeste mensen plannen dat toch langer vantevoren en trainen dan daarvoor. Het was ook pas zaterdag dat mijn spieren niet meer in de kramp zaten.

Ik had me inmiddels wel bedacht om niet ook nog eens naar Tortuguero af te reizen. Dat zou weer twee reisdagen zijn en waarschijnlijk regent het daar nu veel meer. Dat ik de schildpadden nu mis vind ik niet zo erg, ik had wel graag nog door de mangroves gevaren. Maar eens een documentaire opzoeken dan.

Vrijdag ben ik met Myrtille meegereden naar haar kantoor, waar zij sinds enkele weken directeur is van Hivos voor de gebieden midden en zuid Amerika. Van daaruit ben ik via een heel groot park gelopen, vroeger het vliegveld geweest, richting stad om een ticket te boeken op maandag te gaan raften. Daar straks meer over.

Vrijdagavond zijn we met z'n allen gaan uit eten. wel via een kleine omweg naar het ziekenhuis. Julian die viel in de parkeergarage en het leek erop dat hij zijn arm gebroken had. De foto wees gelukkig uit dat er niks gebroken was, verband om zijn arm en knie en toen aangevallen op de Chinees....

Zaterdag en zondag zijn Myrtille en ik met de jongens naar Jako geweest, een toeristische badplaats. Wij zaten in een rustig hotelletje aan het strand. Eindelijk nog een beetje kleur opgedaan. Tussen de surfers door ook wat enorme hogen golven meegepikt.

En gisteren, maandag, gaan raften. Dit was gewoon super ruig. Ik heb helaas nog geen foto's ervan. Met z'n zessen en de gids in een grote rubberen boot de Pacuare River op. Voor de kenners, met rapids van II III en IV. En dan zit je op de rand van de boot, voet geklemd met de instructies ' forward, back, down, up, richt back left forward. Het was echt heftig die stromingen waar we op af gingen, draaikolken, gaten leken het soms wel. En dat in een hele mooie rustgevende omgeving. We hebben ook stukjes naast de boot meegedreven. Een superleuke ervaring.